۷ آذر ۱۳۹۲، ۹:۱۵

مهر گزارش می دهد؛

گشتی در بازار طلا و سکه تبریز/ افزایش فروش در پی کاهش قیمت ها

گشتی در بازار طلا و سکه تبریز/ افزایش فروش در پی کاهش قیمت ها

تبریز – خبرگزاری مهر : بازار سکه و ارز را می توان از بازارهایی دانست که هر روز به دنبال بهانه ای برای نوسان است و به سختی می توان قیمت های چند لحظه بعد این بازار را پیش بینی کرد ، بازاری که اینروزا کمی متفاوت تر از گذشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نوسانات بالای این بازار از عواملی است که افراد زیادی در خرید و فروش های این بازار به ثروت یک شبه رسیده اند و برخی دیگر به قول خودشان به حدی بد شانس یوده اند که دچار خسارت های زیادی در جریان خرید و فروش در این بازار شده اند.

برای بررسی وضعیت بازار سکه و طلا و ارز تبریز وارد بازار طلافروشان تبریز می شوم، به نظر شلوغ می آید حداقل در مقایسه با بازار یکی دو هفته پیش که در رکود هرچه تمام بود شلوغ تر و پر ازدحام تر است.

با یک نفر از افرادی که مشغول خرید و با شاید فروش سکه است، گفتگو می کنم. سینا حیدری می گوید : حدود دو ماه پیش سکه و طلای زیادی را خریداری کرده بودم تا آن را در فرصت مناسب و با قیمت بالایی به فروش برسانم اما هم اکنون هر روز قیمت ها کاهش می یابد و بهتر است تا خسارت بیشتری ندیده ام آن ها را به فروش برسانم.

وی ادامه می دهد :  شایعاتی را شنیده ام که قیمت طلا وسکه پس از این دیگر افزایشی نخواهد داشت و به همین دلیل من نیز تصمیم به فروش تمامی سکه و طلاهای خود گرفته ام.

از دیگر مشتری ها و افرد حاضر در بازار سوال که می کنم هرکدام با نگرانی خاصی در خصوص کاهش قیمت ها و زیان متقبل شده خود می گویند، اما شاید این افراد از تعداد افراد معدودی هستند که خبر پایین آمدن قیمت طلا و سکه آنچنان برایشان خوشایند نبوده است.

 

رضا شکری، یکی از با سابقه ترین جواهر فروش های تبریز در خصوص میزان خرید و فروش طلا وسکه می گوید : در روزهای اخیر بیشتر مراجعه کنندگان قصد فروش  طلا و سکه خود را داشته اند و تعداد خریداران به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه می دهد : اما در این میان بیشتر افراد نیز دست نگه داشته اند تا نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی به ثبات برسد، بعد در خصوص فروش و یا خرید خود تصمیم بگیرند.

شکری می افزاید : در این میان توصیه ای که به فروشندگان می کنیم این است که به هیچ وجه نگران کاهش قیمت ها  و خسارت های خود نباشند و به صورت آنی تصمیم به فروش سکه و طلای خود نگیرند .

وی با اشاره به اینکه نمی توان در خصوص بازار سکه و طلا پیش بینی مناسبی داشت، می گوید : همه چیز بستگی به بازار جهانی سکه و ارز دارد و به هیچ وجه نمی توان حتی چند لحظه ی بعدی این بازار را مورد پیش بینی قرار داد.

 

محمد شایانی ، مدیر یکی از صرافی های شهر تبریز نیز در این خصوص می گوید : در روزهای اخیر کمتر کسی برای خرید دلار به ما مراجعه می کند و هم اکنون مراجعه کنندگان یاقصد فروش دارند و یا پیگیر قیمت ها برای تصمیم گیری های خود هستند .

وی ادامه می دهد : در روزهایی که بازار دچار شوک های بزرگی می شود سر صرافی ها بسیار شلوغ است به خصوص پس از نتایج مذاکرات ژنو و در پی آن کاهش قیمت ها به شدت شاهد هجوم مردم برای فروش ارز و سکه خود هستیم.

شایانی با بیان اینکه مردم نباید به صورت هیجانی اقدام به خرید و فروش ارز و سکه خود بکنند، می گوید : در شرایط کنونی نمی توان پیش بینی خاصی در خصوص بازار داشت به همین دلیل افراد نباید بی هیچ تحقیق و پرس و جویی اقدام به فروش ارز خود بکنند.

وی ادامه می دهد : امیدواریم مردم با قدرت بالای تجزیه و تحلیل خود تمامی شرایط  را برای فروش سکه و طلای در نظر بگیرند زیرا در غیر این صورت دچار زیان بالایی می شوند.

دلالان از شرایط نوسانی قیمت ها سوء استفاده می کنند

این فعال حوزه اقتصادی می گوید : هر زمانی که شاهد اتفاق و نوسان بزرگی در بازار هستیم، دلالان بار دیگر سر برآورده و در پی سوءاستفاده از برخی افراد هستند.

وی ادامه می دهد : طی هفته ها و ماه های اخیر حضور دلالان در بازار به شدت کاهش یافته بود اما این بار نیز با کاهش و نوسانات قیمت ها باز این افراد در پی سودجویی های خود هستند.

شایانی ضمن توصیه ای به مردم می گوید : مردم به هیچ وجه نباید به دلالان اعتماد کنند بلکه باید با مراجعه به یک مرکزمعتبر جویای قیمت ها و فروش ارز و سکه خود باشند.

برای تعیین قیمت سکه و طلا در آینده باید منتظر واکنش بازار جهانی بود

مهدی بهرمانی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز نیز در خصوص جریان این نوسانات می گوید :  بازار  سکه و ارز متأثر از قیمت های جهانی لحظه به لحظه در حال تغییر است و به همین دلیل قیمت فلز طلا و سکه نوسان دارد.

وی ادامه می دهد : کاهش قیمت ها به دلیل کاهش قیمت جهانی است و همچنین کاهش نرخ ارز در افت قیمت طلا و سکه تأثیر مستقیمی داشته است.

بهرمانی در خصوص پیش بینی خود از آینه بازار سکه و طلا می گوید : روند افزایش یا کاهش قیمت ها مشخص نیست و کسی هم نمی تواند این روند را  پیش بینی کند و باید منتظر واکنش بازار جهانی باشیم.

نوسانات بازر طلا و سکه پایانی ندارد اما امیدواریم کاهش قیمت ها به روند کنونی ادامه داشته و با این امر بتوانیم شاهد خوشحالی مردم از این جریان باشیم هرچند در این میان دست برخی سود جویان ممکن است کوتاه بماند اما آنچه مهم است شادی و رضایت مردم است نه سود و زیان عده ای خاص.
.................
گزارش : فائزه زنجانی

کد خبر 2184475

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha